tirsdag den 3. december 2013

3. december - bagedag

Jeg har været i køkkenet i dag, min svigermors køkken, for vi har sammen bagt småkager.
De seneste år har jeg bagt julesmåkager med min svigermor. Det er så rart at gøre sammen, og småkagebagning med svigermor hører nu blandt en af mine absolutte hyggeligste december traditioner. Hver især laver vi dej til de julesmåkager, vi bærer med os fra vores familie. Min svigermor laver dej til vaniljekranse og dragekager, mens jeg laver dejen til sukkerkringler og brunkager.
I godt og vel fire timer fyldte vi den ene bageplade efter den anden med julebag. Færdige det blev vi ikke i dag, så i morgen fortsætter vi - for da venter vaniljekransene og jødekager.
 

For år tilbage brød jeg mig ikke om brunkager, men så smagte jeg Margits brunkager med sukat, pomeransskal og mandler. Nu, efter Margit ikke er her mere, finder jeg hvert år op mod jul hendes opskrift frem. Jeg holder så meget af at se hendes skrift på papiret, og gennem skriften, duften af brunkagedejen og minderne om hende, sender jeg hende en kærlig tanke, og glædes over alt det hun har været for mig.


Sukkerkringlerne hører min bedstemor til. Hun har, så længe jeg kan huske tilbage, bagt de sprøde fine kringler. Jeg holder meget af de kager, selvfølgelig fordi de minder mig om min elskede bedstemor - og fordi de er så fine de kager. En af dagene skal jeg også have bagt fedtebrød, også en kage som min bedste bager.

I dag fik vi også bagt dragekager - det er min svigermors opskrift og en kage hun husker fra hendes barndom. Dragekager er en fin rudeformet småkage med æggehvide og flormelis på toppen. -De smager himmelsk, og af erfaring ved jeg, at det er de kager, der hurtigst får ben at gå på herhjemme hos os. Allan er storslem, når det kommer til at spise drager. 
 

Mens min svigermor og jeg bagte småkager sad min svigerfar ved køkkenbordet og syede læderetuier. 20 stk. har han på bestilling, så jeg gætter på, at han kommer til at holde os med selskab i køkkenet igen i morgen. Sikke en dejlig dag sammen med mine svigerforældre - jeg er et heldigt asen at have sådan to som dem.
Inden svigermor og jeg tager hul på småkagebagningen i morgen skal jeg en tur på kirkegården sammen med min bedstemor. Vi skal have pyntet min far og bedstefars gravsted - det glæder jeg mig til.

 

2 kommentarer:

  1. Nøj hvor det bare lyder hyggeligt og nært. Så fantastisk julet og helt perfekt med kagebytning og gamle opskrifter der går i arv. Elsker simpelthen din verden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Sødeste Marina, tak - og jeg elsker din verden :) KNUS sendes her via mail.

      Slet