søndag den 13. oktober 2013

Paradisæblerne plukkes

Paradisæblerne er modne, i år er der rigtig mange af dem, og det er NU, de skal plukkes. Så jeg lokkede drengene med i haven og plukke paradisæbler. Æblerne matcher så fint de røde snørebånd på drengenes nye støvler. Støvlerne købte vi i Århus ved Little, en af de mange skønne butikker i latinerkvarteret. Begge drenge forelskede sig også i Fox trøjerne fra Mini Rodini, så dem måtte vi også have med hjem til vintergarderoben.  


 
 
Nogle af paradisæblerne er puttet i glas med honning og overhældt med snaps. Det skulle efter sigende give en fin snaps, der passer godt til desserter. En stor del af æblerne er jeg i gang med at råsylte, og så skal der også laves gelé af æblerne.

I morgen tager drengene og jeg i sommerhus med mine to veninder, Therese & Louise samt deres børn. Vi glæder os! I dag har vi bagt lakridssmåkager med valnødder, som vi har stukket ud med egebladsformen. Det passer vist til sådan efterårssommerhustur.


 
 

Småkagerne blev prøvesmagt, dertil nød jeg en kop cappuccino af min nyt krus.
Kruset stod og "kaldte" på mig ved Designers Zoo, og jeg kan mærke, at den er nødt til at få selskab af lidt flere krus af samme slags.


På vores tur til Århus, var vi selvfølgelig også forbi SMUKSAK - her fandt Viktor et par handsker han gerne ville have - og Arthur et par benvarmere. Jeg synes, mine to drenge hver især har valgt rigtig fine ting.
Min søster introducerede mig for den fantastiske garnforretning YARNFREAK. Jeg kendte stedet af omtale, men har ikke tidligere besøgt forretningen- sikke dog et skønt sted! Med hjem kom lidt garn til projekter, jeg håber, farmor vil hjælpe med. Arthur vil nemlig gerne have et par handsker magen til Viktors.



 
Og så lidt billeder af rønnebær, de er SÅ smukke. Her i løbet af efterårsferien må vi igen af sted med kurven, så vi kan få plukket rønnebær, som kan laves til gelé, der hører julen til.

8 kommentarer:

  1. råsyltede paradisæbler og rønnebærgelé - det lyder som noget jeg må prøve en dag

    SvarSlet
  2. Det må du bestemt prøve, Karen Elisabeth - for begge dele er virkelig lækkert.

    SvarSlet
  3. Sikke fantastiske billeder, de røde æbler og de røde støvler er bare et perfekt billed.

    Jeg må indrømme at mine paradisæbler får lov at falde til jorden.... De er så smukke på træerne og jeg er faktisk ikke særligt vild med paradisgele. Til gengæld er fuglene vilde med dem helt som de er.

    Dit krus er helt utroligt smukt. Sådan nogle kunne også godt stå på min ønskeseddel.

    I må have en rigtig dejlig ferieuge.

    SvarSlet
  4. Kæreste Marina...
    Tak for hilsen. Måske du skulle prøve at lave snaps på paradisæblerne i stedet for gelé? ;)
    Kruset er så fint, og jeg tror også, at jeg må have lidt flere.
    Er netop kommet hjem fa sommerhus. Håber, du nyder efterdagene sammen med dine kæreste.
    Kærligst Kristina

    SvarSlet
    Svar
    1. Snap bliver udemærket. Min far er den store snapsemester og har selvfølgeligt også lavet snaps på dem. Jeg er bare ikke ret vild med snaps så det hjælper mig ikke rigtigt. Egentligt gør det mig ikke noget, der er så meget andet at kaste sig over i efteråret.

      Jeres sommerhustur ser skøn ud. Fantastisk at kunne dele børn og oplevelser.

      Slet
  5. Jeg er heller ikke så pjattet med snaps, så egentlig er mit snapseprojekt helt tåbeligt Med jeg synes, de er så fine når de trækker, og det er tilmed sjovt at lave. Og så satser jeg på, at familien vil drikke dem :) - Men du har helt ret, der er så meget andet hyggeligt at kaste sig over. Sommerhusturen var ganske vidunderlig, og det er jo forrygende, at kunne dele hinanden og hinanden børn. Spøttrup er for øvrigt en god oplevelse, hvis du mangler, hvilket jeg dog tvivler på, efterårsferieaktiviteter med dine kære:)
    Kærligst Kristina

    SvarSlet
  6. Goddag Ylvali, jeg er netop faldet for din blog! Her er jeg sikker på at jeg vil komme fast, håber du bliver ved med aat blogge. De fotos er formidable og afslører en kæmpe poetisk åre!

    Jeg skriver on & off (mest off) på denhelbredendehave-blogspot.com og er elelrs en del af redaktionen på HAVEFOLKET. Glæder mig til at surfe lidt mere rundt hos dig!
    God torsdag i livet! Kh. M

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Marianne - tusinde tak for din hilsen.
      Det er så dejligt, at høre, at det jeg skriver, rent faktisk kan inspirere andre bare lidt - jeg må bestemt ind på de blogs du omtaler.
      Rigtig dejlig torsdag - og efterårsferie? til dig.
      Kh. Kristina

      Slet