fredag den 13. september 2013

Endnu mere på glas


Drengene har inviteret sig selv til at overnatte ved farfar og farmor, så eftermiddagen og aftenen har jeg selv kunnet disponere over.
Jeg "kæmper" fortsat en brav kamp, for at berettige mit store indkøb af Weck sylteglas, og i dag har jeg fået lidt mere på glas.
Da jeg var en tur ved skraldespanden, opdagede jeg, til min store begejstring, at humlen nu frodigt har bevæget sig ud over brændestakken, hvor fint at den har fundet på det. Jeg har ihærdigt forsøgt at få humle til at gro i haven, og endelig endelig endelig er det lykkedes, endda så godt at den nu har fået fat flere steder i haven. 

 


Jeg har syltet rødbeder... En ny opskrift er afprøvet - krydrede rødbeder m. løg, hvidløg, timian, nelliker, peberkorn og kanel. Så får vi se om denne opskrift på rødbeder, kan hamle op med min bedstemors, eller om jeg fremover holder mig til hendes.


Jeg har også syltet grønne tomater...
De fleste af tomaterne blev syltet hele i vanilje-, kanel- og stjerneanislage. Der er en del i familien, der er ret pjattede med de tomater, så de skal nok få "ben at gå på". Synes dog, at der skulle lidt variation til, så jeg har forsøgt mig med to glas marmelade af grønne tomater - jeg synes, efter at have prøvesmagt, allerede jeg kan smage, at det bliver et nyt hit. Grønne tomater er virkelig lækre, og det kan undre mig, at de er så svære at få fingrene i, medmindre man har dem i eget drivhus.
 

 I morgen kommer min søster og Cecilie på besøg. Cecilie har lovet at hjælpe mig med at sylte chilier - og skulle vi få tid, har jeg også en kurv fuld af små drueagurker og et græskar på lager, som vi kan få på glas... - og skulle vi få tid, kunne vi jo tage i skoven og finde svampe og brombær... - eller lave citronsalt ... eller...
Jeg kan mærke, at de sylteglas nok skal blive fyldt op, og at jeg nok for brug for en sending mere :)


 
Da jeg var på gården efter æg, kom jeg forbi "pluk selv marken" og selvfølgelig skulle en stor fin buket med hvide gladiolus med hjem til vindueskarmen.
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar