onsdag den 10. juli 2013

Forskellige behov - hængekøje og lidt om et myreforsøg

I sensommeren sidste år købte jeg en hængekøje, men da sommeren var på hæld, fik jeg aldrig hængt den op. Jeg har tidligere haft hængekøjer i haven, og de har altid hængt nede i vores lille skov, fordi jeg synes, det er noget så hyggeligt, at kunne ligge og kigge op i træerne. Desværre fulgte utallige myggestik med den placering af køjen, så derfor har min nye køje fået en ny plads i haven.
 
Heldigvis var lillebror på besøg, for det var lidt af et knokkelarbejde at få sat den nye køje op.  
I haven har jeg et stort birketræ, hvor vi kunne fastgøre den ene ende af køjen, men den anden ende var der ingen pæl til. Da jeg ikke var pjattet med tanken om en pæl fra tømmerhandelen, måtte der gribes til andre løsninger. - Heldigvis er der ikke altid så langt fra tanke til handling, så lillebror og jeg væltede et af bøgetræerne i vores lille skov. Pælen blev savet til - og med pælebor og lidt gravearbejde blev pælen sat fast. Bore, bore, bore... as mas... karabinhager fastgjorte. 
Vupti  - hængekøjen hænger nu rigtig fint, i læ bag de høje graner, hvor slyngrosen Helena Lykkefund kravler og vores utrimmede vin vokser. Ved bøgepælen har jeg plantet en fin klematis, som jeg håber får rigtig godt fat, så de kan kravle ind i roserne og granerne.
 
 

Da Allan kom hjem, skulle han naturligvis også prøve hængekøjen. Jeg tillader mig at tro, at han var noget imponeret over Kaspers og mine evner.


 
Kornet på markerne omkring os vokser...


 
Hængekøjen var mit ønske for dagen, men drengene havde også planer.
De har et myreterrarium - et forsøg fra Danfoss Universe, hvor man kan følge myrernes ihærdige arbejde i en blå masse. I terrariet manglede en ny forsyning af myrer, men selvfølgelig nogle fra samme tue, som dem der i forvejen bor i terrariet, så de ikke angriber hinanden. Viktor og Arthur har lært mig meget om myrerne...  Så vi måtte en tur til myretuen efter nye myreforsyninger.







Ingen kommentarer:

Send en kommentar