mandag den 16. juli 2012

Gået i hi


Sorte skyer blæser fortsat raskt over himlen, med jævne mellemrum går der hul på en sky, så regnen siler ned - dagen har ikke indbudt til meget udendørs aktivitet, så vi er gået lidt i hi idag.

Endelig har jeg igen kræfterne til at stå i "længere" tid ved køkkenbordet og arbejde. (læs med en del hvilepauser undervejs). Så i dag er der blevet bagt. Jeg har virkelig savnet, at have gang i bageriet. Jeg var så heldig, at Lise kom med kurven fyldt med lækkerier, efter jeg kom hjem fra sygehuset. Kurvens indhold bød blandt andet på lakridskys - de smagte simpelthen noget så skønt, så nu er der lavet en portion (dobbelt).
I skrivende stund, har jeg det sidste hold kyskager for i dag i ovnen, så fortsætter jeg i morgen. Jeg har eksperimenteret lidt med opkriften - en del har jeg tilsat hindbærpulver og hindbærfarvet frugtfarve - de er også gode.
Og jeg har planer om at forsøge mig med chokoladestykker i en opskrift, det tror jeg også, bliver ganske godt.


Opskrift (ca. 30 små kys)

2 bægere æggehvider (3 stk.)
175 g. sukker
1-2 tsk. lakridspulver

Rør æggehviderne næsten stive - tilsæt derefter sukker og lakridspulver og rør til massen er så stiv, at den kan sættes i toppe.
Fyld massen i en sprøjtepose og sæt små kys på bagepladen.

Kyssene bages i ca. 1 time v. 100 grader i varmluft.


Arthur hjalp til i køkkenet, så vi fik meget fra hånden. Det blev også til gulerodsbrud, et glas hindbærmarmelade og rabarberstykker i sukkerlage, som vi kigger til i morgen.


Udover at have bagt har jeg sorteret i mine knapper. Jeg ved det er skørt, men jeg er ret vild med knapper - altså de gamle glasknapper og andre fine. I fredags, efter at have været til undersøgelse på Holstebro sygehus, kom jeg gennen Ulfborg og skimtede en genbrugsforretning. Bilen styrede mig til nærmeste p-plads og knappejagten gik ind. Jeg var SÅ heldig, ingen i Ulfborg har samme skøre mani som jeg, i hvert fald ikke en der går i den lokale genbrug, så et par håndfulde fine knapper kom med hjem. De er nu lagt i samlingen.


Selvom det er hyggeligt med aktiviteter indendøre, savner jeg, at kunne komme ud og mærke solens varme stråler. Drengene trænger også til at få brændt noget krudt af. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar