søndag den 18. december 2016

Julemarkeder i Berlin

Sidste weekend blev tilbragt i Berlin, hvor min skønne veninde Therese og jeg
nød julemarkeder og hinandens selskab.



 
Det siges, at julemarkedet på pladsen Gendarmenmark er et af de smukkeste i Europa, og det er
formegentligt sandt, for smukt det er det i hvert fald med de mange hvide telte med lysende stjerner. Gendarmenmarkt er en plads beliggende i det centrale Berlin. Her ligger de to protestantiske kirker Französischer Dom og Deutscher Dom samt Schauspielhaus, det nuværende konzerthaus Berlin. 
 
 
Inden vi tog til Gendarmenmarkt, var vi forbi Gedachnische kirche. Foran kirken var der et lille fint julemarked. Jeg ønskede, at Therese skulle se de fine glasmosaikker i den nye kirke. Desværre var det ikke en mulighed, da der var koncert. Tonerne af Bachs Juleoratorium strømmede ud af kirken ... smukt, men jeg havde nu gerne hørt det inde i kirken. I stedet gik vi en tur ind i den oprindelige kirke, hvor vi fik tændt lys - et for morfar, et for min far og et for Margit. Turen fra kirken og til Gendarmenmarkt blev med cykeltaxi ... super hyggeligt at køre den "lange" tur mellem de to steder og undervejs blive informeret om de seværdigheder, vi passerede.
 

 
Søndag aften var vi på julemarked på Alexanderplatz. Ærligt, jeg opholder mig sjældent på Alexanderplatz, da den er voldsom turistet, og efter min bedste overbevisning ikke er voldsom interessant. Men denne gang blev jeg alligevel glædelig overrasket. En tur i det kæmpestore pariserhjul med udsigt ud over Berlin, var en dejlig oplevelse.



 
 
En ret skøn og hyggelig oplevelse var det også, da julemanden kom susende over aftenhimlen i sin kane.
 

Kulturbrauerei er et stort bygningskompleks beliggende på Schönhauser Allee i bydelen Prenzlauer Berg i Berlin, som anvendes til kulturelle formål. I november og december er der i det gamle gårdanlæg julemarked, meget fint og meget hyggeligt... - ikke langt derfra ligger Kate Kollwitz platz, hvor der også er et fint julemarked. Her er det økologiske i centrum...


Og så er der Boxi, det er lige om hjørnet, når vi er i lejligheden. Hver eneste lørdag året rundt er der det dejligste marked med et overflødighedshorn af frugt- og grønthandlere, der er blomster, strik, ost, kød, æg... Jeg elsker det... Og med hjem kom der dejlige figner, dadler, nødder, fine blomster, mistelten ...



Hver eneste gang jeg er i Berlin, betages jeg over det kæmpe udvalg, der findes på Boxi. Jeg ville sådan ønske, at der fandtes noget lignende i nærheden, det er bare desværre ikke tilfældet. Måske netop af den grund, er det så fantastisk det marked på Boxi i Berlin.


Selvfølgelig skulle vi have mistelten med hjem. I skovene omkring Berlin vokser der mistelten, faktisk er det i nogle områder til gene. Utallige har de suk mand og børn har måttet høre på fra min side på vejen til eller fra Berlin, når jeg fra motorvejen har set de store klynger af mistelten hænge i de træer vi passerer på vores vej. Men pokker stå i det, for de hænger ALTID i IKKE plukkehøjde. Pyt, for mistelten er billige at erhverve sig i Berlin, så vi fik et godt bundt med os hjem :) Og nu skal misteltenen snart hænges op, men indtil videre er den ude, for jeg ved af bitter erfaring, at den ikke holder længe, når den først kommer ind i varmen.

 
Nu lyder det som om, at weekenden udelukkende har stået i julemarkedernes tegn, men det er bestemt ikke tilfældet. Vi har også set Stasi fængslet Hohenschönhausen. En spændende, men barsk oplevelse, som man bestemt ikke lige ryster af sig igen. Vi har shoppet, vi har cafehygget - ja, faktisk har vi været særdeles aktive. Søndag var vi på loppemarked på Boxi, for lørdagens frugt- og grøntmarked er søndag udskiftet med loppemarked. Egentlig var det min plan, at jeg på markedet skulle have jagtet fine gamle julekugler, men ak - forgæves, for det var ikke en eneste til salg på markedet. I stedet fandt jeg en skøn gammel nisse
.
 
Der er rigtig meget, vi ikke har nået, så konklusionen er, at vi snart - meget snart, må af sted igen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar