lørdag den 9. juli 2016

Lidt tanker om kulturelle oplevelser

Kunst og kultur spiller en væsentlig rolle i mit liv. Man kan vist med rette sige, at jeg på det nærmeste er blevet afhængig af gode og berigende kulturelle oplevelser. Jeg oplever, at netop disse oplevelser kan udfordre mig, er med til at udvide min horisont - og at jeg herigennem også formes som menneske.  

Jeg er, heldigvis, allerede som barn blevet slæbt rundt på museer. Jeg er opvokset i et hjem med glæden ved bugnende bogreoler, og jeg har i mit hjem altid haft rig adgang til litteratur. Min mor lærte mig tidligt i livet, at bøger er rigdom.
Allerede som barn var jeg privilegeret med en usædvanlig stor samling af børnelitteratur på mit værelse. Børnelitteratur som jeg elskede, når min mor læste for mig. Sammen har vi læst samtlige bøger af Laura Ingalls om; Det lille hus på prærien. Også bjørnen Paddington, Indianeren, C.S. Lewis fantasyromaner og Ole Lund Kirkegaards morsomme historier om Frode, Topper, Gummi Tarzan og alle de andre, har vi læst. Min mormor biddrog ligeledes til min glæde ved litteratur. Utrættelig har hun læst om Emil, Pippi, Troldepus, Fuzzy og Far Kat. 
Glæden ved sang og musik kan jeg primært takke min far og hans familie for. Jeg har gennem mange år sunget i flere kor - både klassiske og rytmiske - og gennem en årrække modtog jeg sang- og fløjteundervisning på musikskolen.
Heldigvis har alle disse ting fulgt mig. Jeg nyder fortsat litteratur og har efterhånden selv udbygget et velassorteret lille bibliotek. Jeg spiller ikke mere og synger heller ikke længere i kor, men jeg synger gerne, og mon ikke snart jeg igen afser tid til korsang, det tror jeg faktisk. Jeg bliver ikke længere slæbt rundt på museer, jeg går gerne selv og gerne meget.



Kulturelle oplevelser har mange forskellige udtryk. Selvfølgelig er noget bedre end andet, det er klart, men jeg er et heldigt asen, for jeg har bosat mig et sted, som er rig på muligheder og forskellige udtryksformer.

Nu er jeg blevet sådan en mor, der slæber mine drenge med rundt. Men jeg synes faktisk, de ser ud til at kunne lide det meste af det, jeg vælger, de skal præsenteres for. I dag hed designationen Brande, da der i sidste weekend var Street Art festival der.
Street Art er gadekunstnere, der arbejder med kopikunst, 3D og fri kunst. I sidste weekend besøgte 19 internationale gadekunstnere Brande, og her dekorerede de Brandes torv og de omkringliggende gader med fine og farverige kunstværker. 



Kunsten har gennem mange år haft en fremtrædende plads i Brande, hvilket jeg allerede hæftede mig ved, da jeg for snart 20 år siden dagligt passerede byen, når jeg skulle på seminariet i Jelling. Jeg husker, hvordan jeg dengang fascineredes af byens fine gavlmalerier.

Tilbage i 1960'erne opstod idéen om gavlmalerierne med udgangspunkt i ejerkredsen bag Galleri A18. En række fremsynede og modige mennesker inviterede anerkendte kunstnere til byen for at udsmykke gavlene, bo lokalt og dermed blive en del af samfundet.
Siden er flere gavle, skulpturer og kunstværker kommet til. Så i Brande er kunsten og kulturen
tilgængelig i det offentlige rum, det er en naturlig del af hverdagen. .

I år er Brande blevet beriget med endnu et gavlmaleri. Jeg er ret pjattet med det, måske fordi det er inspireret af en af mine absolut yndlingshistorier - Lewis Carrols "Alice's Adventures in Wonderland.
Værket er også interessant, da det forandrer karakter og nye perspektiver indtræffer alt afhængig af, hvor du som tilskuer placerer dig i forhold til værket.
  


Oven for ses kopikunst og fri kunst og herunder forskellige 3D værker. Det er sjovt at forsøge sig med selv at indgå og placere sig i 3D værkerne, men faktisk også noget af en prøvelse at få det til at se troværdigt ud.






Efter den fine oplevelse i Brande kørte vi til Silkeborg. Her aflagde vi bedste besøg på sygehuset.
Det var dejligt at se, at hun er i bedring. Langsomt, men bedring ... og lige nu er det de bitte små forbedringer, der tæller.



- Selvfølgelig har jeg også nået at male i dag, - lidt hver eneste dag skal der til, for at jeg når helt i mål i løbet af sommeren.
Og så lige tilbage til det med at være afhængig af kulturelle oplevelser. Næste weekend skal jeg se Verdens Balletten optræde på Nørre Vosborg. En oplevelse jeg glæder mig rigtig meget til.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar