fredag den 31. juli 2015

Sachsen

Den seneste uge har vi tilbragt sammen med min familie i Sachsen - her er ganske fantastisk. Det er min erfaring, at mange ikke tænker Tyskland som noget attraktivt rejsemål, hvilket efter min bedste overbevisning er både synd og skam. 
Vi har boet ved byen Bad Schandau, med udsigt til Elbsandsteingebirge. Navnet kommer af at bjergene er af sandsten, og de ligger ved den øvre del af floden. Bjergene er et populært turistområde med blandt andet flere kurbade og opsøgt af mange bjergklatrere.
Mandag kørte vi en tur op i bjergene og gik over den smukke Basteibrücke - det er et fantastisk stykke natur, som jeg aldrig har set lignede... højderne kombineret med vandreture over gangbroer, var til tider næsten for overvældende, og det var med tungen lige i munden jeg vandrede rundt i området, men bjergtagende smuk, det var det.
 

Viktor overvandt sin højdeskræk - og er her på vej over Bastaibroen.
 
 
Efter at have oplevet Bastai, gik turen videre til Königstein, hvor vi så den smukke borg Königstein.
 


 
Traditionen tro, når vi er i udlandet - skal vi Geocache!
Så nu har team Laursen også fundet geocaches i Sachen. 
 

 
  
Tirsdag kørte min søster; Cecilie og jeg på tur - vores tur gik flere gange over den tjekkiske grænse, hvor det myldrer med plasticfigurer og fine glaskupler til haven. Så med hjem kom en bambi, en hare og et egern - en mindre zoologisk have, og tænk - nu ærgrer jeg mig over, at jeg ikke købte endnu flere, for jeg synes simpelthen, at de dyr er så skønne... okay, jeg indrømmer, at min mand ikke deler min smag, og at han ikke var ubetinget begejstret, da jeg glædestrålende præsenterede ham for min minizoo - glaskuglerne købte jeg ingen af, det er i grunden også en skam.

 
Vores tur gik også til "træland" en hel by udelukkende med træfigurer i alle afskygninger. En rigtig sjov og anderledes oplevelse. Vi var inde i flere værksteder og se, hvordan de fine træfigurer blev fremstillet. 
 


Og onsdag var vi på Elben - med hjuldamper til Dresden.  


Dresden er en tysk storby i delstaten Sachsen. Den ligger i Elbens floddal mellem Berlin og Prag.
Byen har en mangeårig historie som residens for Sachsens kurfyrster og konger. Den mest markante er  August den Stærke.
I slutningen af 2. Verdenskrig blev flere bydele ødelagt under et kontroversielt bombardement af de allierede styrker. Frauenkirche, byens vartegn, blev jævnet med jorden, men er lige som flere andre bygningsværker blevet genopført i original stil.






Bombardementet på Dresden under 2. Verdenskrig foregik gennem fire på hinanden følgende dage fra den 13. – 15. februar 1945. Det beregnede antal af døde varierer meget. De mest foreslåede tal har hovedsageligt varieret fra 35.000 til 100.000. Byen var dengang beboet af et stort antal flygtninge, som ikke var registreret, hvorfor antallet af omkomne er uvist.
Store dele af den indre by blev sønderbombet under luftangrebene, der i blandt den smukke Frauenkirche, hvor kuppelen faldt sammen den 15. februar 1945. Vi besøgte kirken, som stod genopført i 2005 tilsvarende den oprindelige kirke.
Dresden er en fantastisk by, som vi slet slet ikke blev færdige med på vores korte besøg i byen. På et tidspunkt må vi bestemt tilbage.


Torsdag kørte vi en tur til vinmarker og smagte på hvidvine, ikke jeg, bryder mig ikke om vin, men de andre smagte - og jeg nød vinmarkerne og det smukke område.
 


 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar