tirsdag den 23. december 2014

Lillejuleaften

En travl, hektisk - men meget meget hyggelig dag, trods alt.
 
De sidste julegaver er i hus, hvilket holdte hårdt. Madindkøbene er gjort - i morgen skal der laves rødkål, waldorfsalat, æbler med gele, risalamande og bages vaniljekranse - jeg er klar!
- For jeg har været på landet efter grøntsager til julemaden og pigionæbler til fuglene.
Æblerne er nu hængt i træerne, så fuglene kan spise, og så ser det tilmed noget så fint ud.  
 



Eftermiddagen bød på en dejlig overraskelse - en skøn julehilsen fra søde Karen.
Karen har blomsterbutikken Bloom K, som jeg ved flere lejligheder har omtalt her på bloggen.

Desværre lukker Karen sin skønne butik ved udgangen af dette år. Hun har valgt, at give sig selv mulighed for mere tid sammen med familien som til februar tæller det tredje barn. Hvor jeg dog forstår hendes prioritering. Men trist er det nu alligevel, at skulle undvære Karens fantastiske buketter og hendes sjældne blomsterbutik i Herning.
Af Karen har jeg i dag fået den fineste bog med de smukkest tænkelige blomsterkreationer - jeg er så taknemmelig. Lige nu har den smukke bog taget plads på mit sofabord ved siden af julebuketten fra BloomK - ren nydelse.
 

Til aften fik vi besøg af bedste, Cecilie, min lillebror og -søster.
Arthur startede et Luciaoptog, som udviklede sig til, at vi alle gik Lucia rundt om spisebordet medens bedste så til. Skørt, og meget meget hyggeligt. 


Cecilie og lillebror lavede en kæmpe gryde risengrød. Søster, bedste og jeg klippede Jakobsstiger til juletræet. Det med Jakobsstigerne er blevet en lillejuleaftens tradition herhjemme. Stigerne klippes af hvidt silkepapir og hænges på juletræet. De sirlige og "skøre" stiger kan ikke gemmes, hvorfor der må laves nye hvert eneste år, men det er kun hyggeligt, og når man lige har "tavet" på det, er de slet ikke så svære at lave.


Jeg holder generelt mest af dæmpet naturligt julepynt, og det er ikke mange farver, der sniger sig ind her i huset - MEN vores juletræ glimter, bimler og bamler i alle tænkelige farver. Her kender jeg på ingen måde til begrænsningens kunst. Jeg har gennem mange år samlet på antikke julekugler og har efterhånden virkelig mange, nok til at kunne pynte flere træer. Trods mængden, læs her - alt for meget, hænger jeg det hele på et og samme træ, og jeg elsker det.   


Jeg har lovet mig selv, at jeg i morgen vil fotografere træet i dagslys


Bedste, Cecilie, lillebror og søster er netop kørt hjem. Drengene hygger sig med film i deres senge, Allan ser tv og jeg gør snart klar til at kravle til køjs. Jeg glæder mig til i morgen. Til juleaften med mine kære, til kirkgang, god mad, besøg på kirkegården
 
- jeg glæder mig!

1 kommentar:

  1. Hejsa :-)
    Jeg har en gammel moster på 80, der har efterspurgt foldeteknikken på de jakobsstiger hun kan huske fra barndommen. Jeg har søgt højt og lavt for at finde dem, men de er ikke ret mange steder at finde og efter megen søgen landede jeg på din blog. Nu vil jeg spørge om du vil give teknikken fra dig, så min moster kan genopfriske et kært juleminde fra hendes barndom.
    Håbefulde decemberhilsner Niecen Dorthe

    SvarSlet