lørdag den 21. juni 2014

Den skønneste hyldeblomstsaft


Hyldeblomstdrik er efter min bedste overbevisning den skønneste sommerdrik.
Sidste år fandt jeg i et boligblad en opskrift med lime og blodappelsin, det så fantastisk smukt ud, og jeg måtte prøve den af. Ak, det var det argeste rævepis, jeg fik lavet, og da jeg var sent ude med at finde hyldeblomster, fik jeg ikke lavet en anden slags.
Min mor prøvede sidste år også en ny opskrift af, som hun havde fundet, og hvor endte med et kedeligt udfald, blev hendes til gengæld skøn og velsmagende. Så nu har hun sendt opskriften til mig, og drengene og jeg har været på "hyldeblomstplukketur".
 

Hyldeblomstsaft ca.4 liter

40 flotte hyldeblomst skærme
1,8 kg lys farin eller rørsukker
200 g brun farin
2 * 30 g citronsyre
2 vaskede citroner i skiver
Saften af 3 citroner
2 liter kogende vand
2 spsk. flydende atamon

Pluk hyldeblomstskærmene og fjern så meget af stilkene som muligt.
Blomsterne bør ikke vaskes, medmindre de er fulde af insekter.
Kom blomsterne i en stor krukke/ fad og tilsæt sukker og citronsyre.
Kom citronskiver og den pressede saft ved og overholde med kogende vand.
Rør forsigtigt rundt med en stor ske til alt sukkeret er opløst.
Dæk krukken med et rent klæde, og lad den stå køligt i 4 døgn. Rør i krukken af og til.
Lad saften dryppe af gennem en syltepose.
Tilsæt atamon og kom saften på rene skoldede flasker, der proppes til med det samme.

Knus mor
 
 

 
Hyldeblomstskærmene er i år store og flotte, og lige nu bugner det med dem. Så nu er en portion sat i gang. Bliver det ligeså vellykket som min mors, kan vi sagtens nå at samle endnu flere skærme og brygge løs.
Skønne Marina viste forleden denne idé på Badut; Syltede hyldeblomster, og det skal også prøves.
 
 De skønneste i min verden

Ingen kommentarer:

Send en kommentar