fredag den 8. februar 2013

FREDAG

Det er fredag - og vinterferien er netop begyndt.
 
Efter skoletid hentede jeg drengene og deres legekammerater i fritteren. Jeg følte mig totalt overskudsmor agtig (fed fornemmelse), da jeg proppede de fire drenge og al deres bagage i bilen Drengene legede og hyggede sig, så overskudsmoderen slog til igen, gik i køkkenet og bagte kage til drengene. Så kom Allan hjem, og efter at have spist kage, gik alt det med overskudsmor ligesom i sig selv, - han tog over.
 
I følge Allan har jeg udover ham to kærester, den ene ældre end ham, den anden yngre. Så det må have været min lykkedag i dag, for jeg har brugt et par timer i deres selskab.
I går købte jeg Søren Ryges bog om de tre søskende Ejnar, Aage og Elna. De tre bor på en gård i Harreby - bogen er en fin historie, der i ord og billeder skildrer det liv, de lever. Den fortæller om en snart svuden tid, fordi de tre repræsenterer en tid i Danmark, som forlængst er blevet noget, der var engang. Jeg er pjattet med Søren Ryge; hans fornemmelse for mennekser, steder og historie - og hans fantastiske evne til på allerfineste vis at vidreformidle historier gennem ord.
Bonderøven er bare for skøn - og ligeledes hans kone Theresa Jessing. Theresa har betop skrevet en ny bog, som handler om livet på Kastaniegården - fin bog.
Hvad Allan ikke ved er, at han bør føje endnu en på listen over mine "kærester", nemlig Anders Agger, den mand kan altså også noget med ord og mennesker, som jeg holder meget af. Men sjovt nok har Allan endnu ikke opdaget, at jeg sidder klistret til skærmen, når Agger er på. Indtil videre følger han sig "kun truet af" Bonderøven og Ryge.  
Så imens underetagen stod på drengeleg, trak jeg mig tilbage (så meget for den overskuds mor) og nød Søren Ryges ord og Bonderøvens mange gøremål - det er virkelig fine bøger.
 
Forude venter en ubrugt vinterferie med mange gøremål, besøg og hygge.
Viktor har lovet mig, at han i morgen vil trække i eleverkostumet og måske også troldmanden, så vi kan få taget billeder at de kostumer. Vi skal lave fastelavnsris, bage fastelavnsboller og hygge os.
 
 
 
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar