tirsdag den 5. februar 2013

Den Gale Hattemagers kostume

 
Sidste år til fastelavn lavede vi dette kostume til Viktor. Det var et sjovt kostume at lave, da jeg i den grad fik mulighed for at anvende alle de "klenodier", jeg går og samler i genbrugsforretninger i form af knapper, spænder, bånd, hægter mm. Hattemagerens bukser er syet efter et buksemønster fra Stof og Stil. Vi har kortet mønstret lidt af og givet bukserne svaj. Jakken er købt i genbrug - i ryggen og foran på jakken er påsyet forskellige gamle knapper - på ærmerne er syet en rest gammelt gardin og fra lommerne hænger forskellige farver silkebånd. Rundt over jakken lavede jeg række af sytrådsruller købt i Søstrene Grene. Farmor strikkede de lange handsker af uldne garnrester. Butterflyet var tidligere et hårdspænde, fra mine "unge dage", (utrolig at jeg har gemt det) som fik nyt liv i form af Hattemagerens butterfly. Hatten var den mest drilagtige, da vi ikke kunne finde et mønster... så der blev målt, klippet, fejlet og hittet på... Jeg var ved møbelpolstren og købe møbelstof til hatten, så den kunne blive så stiv som mulig. Et silkebånd er sat omkring hatten og yderligere er den udsmykket med påfuglefjer, en rævekvast, et gammelt bæltespænde og hattemagerskiltet.


 


Og lidt flere billeder af en glad Sherlock Holmes der i aftes var til spejdernes fastelavnsfest, hvor han vandt for bedste udklædning.



 

9 kommentarer:

  1. HOLD DA OP!!

    Det er bare t af de flotteste kostumer jeg har set. TAK fordi jeg må få dine skønne ideer med i temaet.

    SvarSlet
  2. Hvor er du SØD Marina! Tak for komplimentet, tror ikke jeg kunne få større kompliment :)
    Du må tage og bruge det som du vil... Jeg har forsøgt, at skrive lidt om, hvordan kostumerne er lavet, men det er svært... for det er jo sådan lidt "klip en hæl og hug en tå..."
    Viktor har lovet at hoppe i elverkostumet en af dagene, det kostume er altså også rigtig fint. Farfra er træskomand, og har lavet de fineste ting i læder til det kostume. Dejligt, med kreative sjæle i familien, når jeg får vilde ideer, der skal føres ud i livet.

    Kærligst kristina

    SvarSlet
  3. Fantastisk! Det er er som et kig ind i en eventyrlig verden. Gid du skulle sy kostume til mig!

    SvarSlet
  4. Mette, tak for dine søde ord. Tænker faktisk, at det kunne være sjovt at kaste sig over kostumer til voksne :)

    SvarSlet
  5. Hvor er det bare en god hattemager. Det er altså også det skoveste kostume at lave, fordi det er lidt skævt. Vi havde Alice i eventyrland fødselsdag for et par år siden. Dejlige minder.

    SvarSlet
  6. Kære Teresa, du har ret! Hattemagerens kostume er rigtig sjov at lave, og skævt er det helt rigtige ord. Hattemageren er nemlig lidt skæv... ikke for pæn, og så giver han mulighed for at bruge firnurlige ting, som gamle knapper, bånd mm. Lyder spændende med det tema til en fødselsdag. Næste tema her byder på noget med udgravede dinosauerknogler, som er blevet stjålet og kræver en flot detektiver der tager den sag op. PPPPYYYHHHH, det er Viktors "fromme" ønske;) - så den må jeg jo så se at få kringlet. Jeg kunne jo også forsøge at lokke ham med Alive i Eventyrland temaet, det synes jeg nemlig, lyder rigtig sjovt.

    SvarSlet
  7. Fantastiske kostumer - du er da for sej :-)

    SvarSlet
  8. Køre Gitte, tak for dine ord. :) Det er altid dejligt at få anerkendelse for det man laver.

    SvarSlet
  9. Wow, for nogle fantastiske kostumer!!! Er vild med dem begge, og kan SÅ godt forstå han vandt for bedste udklædning, det er simpelthen for fedt!! Tænk, jeg kan godt se, at det der vil kunne vække noget misundelse, men ret du bare ryggen, du kan tillade dig at være super stolt! Skulderklap herfra :-)
    Kh. Trine

    SvarSlet