lørdag den 7. december 2013

7 december - oprydning

Det er allerede d.7. december, og det er ikke meget julepynt vi har fået op. Så i dag rydder jeg op, og i takt med at der bliver gjort rent på hylder og paneler, kommer julepynten frem. Jeg har besluttet, at jeg fra nu af, vil tage et rum af gangen, gøre rent, og dernæst få det pyntet. Og så kan jeg tage billeder af det, og ligge på bloggen, hvis I vil følge med i, hvordan julen langsomt spreder sig på matriklen. På den måde, hvis jeg starter fra i morgen - rum for rum, sikrer jeg, at hele huset er rengjort og pyntet inden vi når d. 24 dec. Da er da en rigtig god plan.



Jeg er ikke til julepynt her og der og allensteds. Jeg holder mest af enkelt pynt, gerne hjemmelavet, eller noget finurligt noget, som jeg gennem tiden har samlet mig. Når jeg juler, gøres det helst med udgangspunkt i naturens materialer. Små skæve juletræer, vindblæste grene, hvide vækster - hyacinter, amaryllis, juleroser, tazetter og nelliker.
Ved skabet i stuen har jeg hængt en visnet gren ned fra loftet. De fine ballerinaer min bedstemor har klippet, er hængt på grenene.
Ovenpå skabet har jeg samlet en gruppe af gamle syltekrukker, to skæve grantræer er plantet i et par af krukkerne.
På skabsdøren har jeg fastgjort to gamle sølvrangler i gråt velourbånd. Det er der ikke meget nisser over, jeg ved det, men for mig, er det sådan julen ser ud, når den er smukkest.
Fordøren er pyntet med en krans bundet i blød ene. Kransen er bundet op i et gråt bånd af velour.



Sådan ser spiseafdelingen ud - indtil videre... Nu skal der fines lidt kogler, hyacinter, nellikebolde og gevirer ... som skal pynte på spisebordet.


Ved bogreolen - hvor der skal hænges lidt pynt på de store grene...
 
Og så i aften... når drengene sover, skal jeg male. For posten kom forbi i dag med en lille fin pakke. I pakken var nissedøren og andet hyggeligt. Nar katten er ude leger musene, men i aften når drengene(musene) sover, så er det katten, der leger.

2 kommentarer:

  1. At følge din blog i december er som at åbne låger i en julekalender. Rigtig glædelig jul!

    SvarSlet
  2. ÅÅÅhhh Gitte, så SØD du er! Sikke dog et kompliment..., det håber jeg da, jeg kan leve op til måneden ud :)
    Rigtig dejlig december til dig og dine.
    Kh. Kristina

    SvarSlet