søndag den 10. november 2013

Mortensaften og en andejagt

Det har været en dejlig weekend!
 
Vi er netop hjemvendt efter en hyggelig Mortensaften hos mine forældre.  
Inden andestegen var vi på andejagt. Syv jægere, to hunde, min søster, Cecilie, mor, Arthur, Viktor og jeg gik i skumringen ned til søen.
På denne tid af året, afholdes næsten hver søndag, i skumringen, andejagt hos mine forældre. Det er altid hyggeligt at være på gården, når jægerne umiddelbart før jagten samles i stalden. Hyggeligt er det at se dem i deres jagttøj vandre mod søen med de knækkede rifler under armen.
I mange år har jeg hygget mig indendørs med drengene og min mor, mens jagten stod på. Indtil for kort tid siden, har jeg haft indvendig gyset, når jeg i laden stødte på en flok sammenbunde ophængte døde ænder, eller endnu værre, et rådyr. Sådan har jeg det ikke længere, tvært imod, nu fascinerer dyrene, deres farver og tilberedningen af dem mig.
For en måneds tid siden, var drengene og jeg med på andejagt. Det var en stor oplevelse, som drengene siden har snakket meget om, så derfor skulle vi selvfølgelig med igen.
 
Her i aften var vi så med igen. Da solen gik ned, gik vi til søen, hvor vi blev fordelt langs søbredden i det høje græs. Og der i græsset sidder man så, i skumringen og venter. Venter på at mørket næsten slutter tæt. Og så kommer de, ænderne, deres vingesus og "rap" høres på afstand, hvorefter de cirkler rundt, inden de gør klar til at lande på vandet. Selvom det er næsten mørkt, har øjet nu vænnet sig til mørket, og mod himlen og månelyset, er ænderne trods mørket ganske tydelige. Så lyder skudsalverne, efterfulgt af vandplask når en and er ramt. Hundene piber og vil gerne af sted, men bliver tysset på, og så er alt igen stille - indtil det næste træk kommer.
 
 

 
Jeg føler mig ret overbevist om, at drengene, når de bliver store nok, også vil med deres far, bedstefar og onkel på jagt.
Og på sådan en aften, hvor solnedgangen er indtagende smuk, vandspejlet blikstille, køerne brøler og kulden bider i næsen, så kunne jeg også rigtig godt tænke mig at være med til at løsne skuddene.

 


Fem ænder blev i aften skudt. Hundene fandt dem alle - tre i det kolde vand og to på land.
Efter jagten var det rart at komme indendørs til varme hjemmesko, andesteg, stearinlys og familiehygge. Drengene og jeg er dog mere end klar til snart at komme med på andejagt igen.
 
Farmor har klippet drengene, og Arthur insisterede på, at håret skulle gemmes, så det kunne komme med ud til bedstemor og bedstefar. Så inden andejagten var drengene en tur i frugthaven, hvor de fordelte håret rundt om de nyplantede æbletræer. Så håber vi, at det kan holde vildtet på afstand, så de ikke beskadiger de nyplantede træer. 



I drivhuset blev de sidste grønne tomater og chilier høstet. For i nat kommer frosten og gør det af med det sidste derude.
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar