onsdag den 16. oktober 2013

Lise!


I dag har jeg hygget mig sammen med skønne Lise. Hvor følte jeg mig dog ventet og meget velkommen, da jeg blev modtaget af Lise, der stod klar med det smukkeste middagsbord.
Mums - hjemmelavede marmelader, lakridsnødder, oste, brød og efterårshindbær fra haven. Dertil drak vi varm hyldebærsaft, hvor det dog smagte dejligt.  
 



Efter at have spist foreslog Lise, at kørte vi til Dollerup bakker. Det er meget meget længe siden, jeg sidst har været der... I min erindring er stedet smukt, og minder mig om mine bedsteforældres sølvbryllup, som vi for snart 30 år siden fejrede på Niels Bugges kro i Dollerup bakker. Jeg er i lilla kjole, håret er bukket med et krøllejern, og jeg føler mig så fin. Minderne lever så nærværende livagtigt, da jeg med jævne mellemrum genser de mange minder fra den dag i mine bedsteforældres fotoalbum.  
 
Virkeligheden skuffer ikke... (for sådan er det sommetider, at minder kan være smukkere end virkeligheden).
Udsigten over Dollerup bakker og søen er ubeskrivelig smuk. Tilmed at gense stedet malerisk klædt i efterårets nuancer på en vindstille og solrig oktoberdag, gjorde mig næsten åndeløs.

 


 
Vi vandrede gennem den smukkeste natur.  Gennem visnede bregner og højt græs med udsigt til flammende træer og sø. På vores vej mødte vi  mange får. Selvfølgelig var der får, fristes jeg til at skrive, for de passede så smukt ind i naturen og dens farver.
 



Jeg må meget meget snart til Dollerup bakker igen, og jeg skal bestemt have drengene med. Jeg tænker, at det ville være et skønt sted at geocache, så mon ikke jeg kan lokke dem med, hvis jeg stiller dem det i udsigt?
 


 
 
Efter turen i Dollerup bakker - viste Lise mig rundt i sit barndomsland.
Jeg så hyben- og brombærstederne. Bedstes hus, skov... huset hvor Lise blev født. Sikke en ære og sikke en lykke, at få lov til at blive indviet i de steder og hendes kærlige erindringer herom. Turen sluttede i en dejlig have, som lige nu er til salg, da bedsteforældrene ikke længere lever og kan tage vare på den. I drivhuset plukkede vi velsmagende druer.



 
Af hjertet tak, kære Lise. For en dejlig dejlig dag, hvor du fandt vej, til et af mine kærlige barndomsminder - nemlig sølvbryllupsfesten for mine bedsteforældreældre på Niels Bugges kro.
Og tak for, at du inviterede mig indenfor i din verden med hemmelige skove, træer, blomster og bær.

4 kommentarer:

  1. Dejlige billeder i rigtig flotte efterårsfarver :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. TAK! Efterårsfarverne er så vidunderlige

      Slet
  2. Hmm, det bord ser lækkert ud....

    SvarSlet
  3. Det bord var fuldstændig fantastisk - tænk, at være så heldig at komme til et så veldækket bord :)

    SvarSlet