mandag den 22. juli 2013

Sommer på glas

Hvor er den danske sommer dog vidunderlig!
I dag har vi fået lidt af den danske sommer puttet på glas. I Berlin køber jeg sylteglas af mærket Weck. Glassene kan også købes i Danmark, men er langt billigere i Tyskland, så jeg fragter dem gerne. Også denne gang, havde jeg glas med hjem, og dagen i dag er så blandt andet gået med at få dem fyldt med sommerfrugter.  
Jeg har syltet det, jeg fragtede med hjem fra markedet i Berlin. - Stikkelsbær, solbær og grønne tomater. 
 

 

Vaniljesyltede grønne tomater

250 g grønne tomater
1 dl vand
1 dl eddike
150 g sukker
½ vaniljestang
1 stjerneanis
Skyl tomaterne og prik hver enkel flere gange med en gaffel. Kog eddike, vand og sukker, indtil sukkeret er opløst. Læg tomaterne i og lad dem koge ved svag varme i ca.7 minutter. Sørg for at røre forsigtigt i dem, så hele overfladen bliver dækket af lagen. Læg tomaterne i et skoldet glas. Flæk vaniljestangen, skrab kornene ud og rør dem ud i lagen. Tilsæt den flækkede vaniljestang samt stjerneanis og lad lagen koge op. Hæld lagen over i sylteglasset og sæt låget på.
Stil glasset koldt og lad tomaterne trække i mindst to uger, inden du spiser dem.

Arthur og jeg kørte en tur i gårdbutikken efter friske grøntsager - og i håbet om, at kunne få plukket lidt hindbær. Desværre var hindbærrene gået til i den bagende sol, så i stedet plukkede vi stikkelsbær og ærter.


Stikkelsbærmarmelade 

1 kg. stikkelsbær
 600 g rørsukker
1 vaniljestang
1 kanelstang
½ dl vand
Lidt atamon
Skrab kornene ud af vaniljestangen og kom både korn og bælg ned i gryden sammen med bær, sukker, kanelstang og vand. Sæt gryden over på medium varme, og lad det koge langsomt op. Når massen koger, skrues der ned så det bare bobler. Lad marmeladen koge i ca. 15 minutter.
Hæld marmeladen på atamonskoldede glas.



Vi har også aflagt planteskolen et visit, da jeg i morgen skal i gang med at binde krans til begravelse. Allans barndomskammerat har desværre mistet hans mor, alt alt for tidligt. Jeg har besluttet selv at binde kransen  - og den skal være fyldt med sommer, lidt vildt, men samtidig sart og fin. Mon jeg kan det?
I hvert fald er der nu afklippede stilke af brudeslør, stjerneskærm, rosemarinblomster, harefodsgræs, haveliljer, skabiose, violfrøstjerne og hvid ridderspore sat i vand i vindueskarmen, så de kan trække en masse vand i deres stilke inden jeg skal til at binde. Jeg håber, det bliver fint.


Farfar og farmor har været på besøg - og Viktor har fået endnu flere fødselsdagsgaver. Nu er han helt klar til at spejdersæsonen snart bliver skudt i gang igen, i hvert fald går han ikke ned på udstyr med ny rygsæk, lilleunderlag, service, siddepude og dolk. I haven snittede begge drenge med dolke, og fik lavet fine spyd. Arthur var en tur i legehusets top, for at kigge efter "vildt", der kunne skydes med pil efter.


En dejlig dag sluttede med aftenbadning i søen. På vej til søen var der fine frøstande, som blev plukket, og måske de kan bruges til kransebinderiet i morgen?
 
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar