lørdag den 8. september 2012

Fødselsdagsmiddag til mormor

Min kære mormor har fødselsdag på tirsdag. Jeg havde lovet hende, at jeg sammen med min lillesøster ville lave fødselsdagsmiddag til hende.
Fredag eftermiddag hentede drengene og jeg min søster i Århus, hvor vi, inden vi kørte mod Herning igen, så os lidt omkring i byen. Der var virkelig gang i den, da Århus holder festuge i disse dage. Vi nåede også omkring latinerkvarteret, hvor flere hyggelige forretninger blev besøgt.
Lørdag stod jeg tidligt op, da jeg havde lovet at sælge lopper i vores lokale forsamlingshus. Jeg var heldig, for jeg fik jo muligheden for at "snuse lidt omkring" inden dørene blev åbnet - og jeg fandt også nogle rigtig fine ting - både til min søster, til min mor og til mig selv (det viser jeg frem i morgen).
Resten af dagen har vi haft travlt med at lave mad. Vi har været på gårdene og hente grøntsager, vi har plukket store flotte hindbær .... Vi fik sammensat en hyggelig efterårsmenu med rodfrugtepuré, ovnbagte kartofler og en gryderet i gullashkanonen. Kantarellerne vi plukkede forleden, kom med i gryden, så jeg er nød til at komme i skoven igen og samle flere svampe.
Til dessert fik vi lavet chokoladekage med valnødder og blåbær og dertil hjemmelavet vanilleis og friskplukkede hindbær.
Og prikken over i'et, Allans kollega brygger øl - fire forskellige varianter, som Allan var heldig, at få foræret af ham forleden..
At lave sådan en menu er fantastisk, når alle ingredienser er det skønneste skønne - det er en fantastisk rigdom naturen byder på i øjeblikket.
 
 


Chokoladekage med valnødder


Ingredienser

Kage
4 æg
125 g sukker
125 g hvedemel
1 spsk kakao
25 g smeltet smør
75 g smeltet mørkt chokolade
150 g fint hakkede valnødder

Glasur
75 g mørk chokolade
125 g smør
200 g flormelis
2 spsk mælk

Kom æg og sukker i en røreskål, og pisk i ca. 10 minutter til massen er lys og luftig. Sigt mel og kakao sammen og vend det i æggemassen med en dejskraber. Vend det smeltede smør, chokoladen og nødderne i. Hæld kagedejen i formen, og stil den i en forvarmet ovn ved 160 grader og lad den bage i 30-35 minutter.
Lad den køle af i formen i 5 minutters tid, inden den tages ud af formen, og køles helt af på en bagerist.
Derefter skal glasuren laves. Smelt den mørke chokolade og lad den køle lidt af. Pisk blødt smør, flormelis og mælk sammen i en skål, til blandingen er let og luftig. Pisk den derefter i den smeltede chokolade.
Når kagen er helt kold smøres glasuren ovenpå. Derefter pyntes kagen med chokoladeflager, valnødder og gerne friske blåbær. Det er en rigtig bombe, som bør nydes kold med god vanilleis til.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar