mandag den 24. september 2012

Efterårssyslerier

Endnu en mandag hvor jeg kunne komme fra skolen efter kun to timers undervisning - fantastisk! Det er ikke så ofte, jeg har den mulighed, så det er bare om at nyde det i fulde drag, når det kan lade sig gøre.
I aftes så jeg på nettet en rigtig fin idé, som jeg var nødt til at afprøve. Der var lavet mønstre i græskar vha. bageudstiksforme, som var banket gennem græskarkødet. Jeg rodede lidt i mine udstiksforme, - fandt et egeblad som jeg syntes, kunne tage sig godt ud på et græskar. Der er ikke altid så lang tid fra tanke til handling, så egebladet blev banket i græskaret, det var overraskende nemt, og jeg synes, resultatet er ganske fint. Det skal måske retfærdigvis tilføjes, at det er lidt hårdt for formen, at være udsat for utallige hammerslag, men den er ikke ødelagt. I morgen skal jeg havde afprøvet mine stjerneforme i endnu et græskar.


Jeg har også hygget mig med at eksperimentere med syltning af asier, ligenu ligger de i saltlage, og jeg må vente med tålmodighed i yderligere et par dage, inden jeg skal fylde dem på glas med dildskærme og peberkorn. Jeg har store forventninger til de asier, de har bare at smage godt!
Hindbær fik jeg også plukket, og endnu et par store glas marmelade er sat på hylden.
Jeg kender en, der er fuldstændig vild med brændte mandler - nemlig min elskede morfar. Jeg vil en tur ud og besøge min mormor og morfar i morgen, og min morfar skal have et glas med hjemmelavede brændte mandler. Så mens aftensmaden passede sig selv i ovnen, fik jeg også lavet 400g. brændte mandler -  det er faktisk nemt.


Der er mange opskrifter på nettet, og de er meget forskellige, men jeg læner mig op af min veninde Louises opskrift:

200g. usmuttede mandler
200g. sukker
4 -5 spsk. vand
Vanillesukker ca.1 spsk.

Alle ingredienser fordeles jævnt på panden og det varmes op under jævn varme. Når vandet er fordampet bliver sukkeret gråligt og klumpet. Faktisk ser det ud som om, processen er mislykket, det er den ikke. Efter ca. 5 min. under konstant omrøring, begynder sukkeret at karamelisere. Jeg synes, at mandlerne smager bedst, mens karamellen stadig er lidt klumpet omkring mandlerne, så derfor stopper jeg her. Man kan forsætte processen og vente med at tage mandlerne af, til karamellen er helt smeltet omkring mandlerne. Mandlerne spredes ud på et stykke bagepapir, hvor de køler af og brækkes derefter forsigtigt fra hinanden.





2 kommentarer:

  1. Hvor hyggeligt. Det med udstikformene er en rigtig god ide som jeg også med fornøjelse har brugt. Egebladet synes jeg er særligt fint, jeg plejer at måtte nøjes med stjerner....

    SvarSlet
  2. Nøjes... visse vasse :) Jeg er overbevist om, at dine stjernegræskar er super fine. Tusind tak for tippet med kommentarer, det skal jeg lige have kigget på. Og også tak for dine kommentarer. Jeg jeg har jo svælget i din blog mange gange - fantastik, tænkt at der er nogen derude, der holder af de samme ting som en selv, og også har lyst til at skrive og dele. Jeg kravler "ekstra" glad til køjs, med et smil på læben over, at blogland giver mulighed for nye bekendskaber. - HERLIGT!

    SvarSlet