søndag den 1. juli 2012

I lære ved bedsteolde

I dag har vi haft besøg af min elskede bedstemor.
Jeg er så heldig, at tre af mine bedsteforældre stadig lever ,og alle har et godt helbred, det er virkelig en stor lykke.
I dag har jeg været i lære hos min bedste... under kyndig vejledning og assisteret af hendes dygtige hænder har jeg arbejdet mig gennem for - og bagsting, franske knuder, kædesting, knaphulssting ... prøvekluden er overbroderet, og en lille sommerfugl er under udarbejdelse, men som billederne nedenfor viser, er der lang vej (uendelig lang) til at nå bedstes niveau.


Ellers har dagen budt på en lille høst af hyldeblomsteskærme. Arthur har lovet alle i børnehaven hyldeblomstedrik, tak for det Arthur, så vi må jo have gang i fabrikationen.


Hyldeblomstedrik


50 hyldeblomsteskærme (uden stængler)
1500 g. lys rørsukker
4 spsk. citronsyre
3 økologiske citroner
2 vanillestænger
2½ l. kogende vand

Skærmene rengøres og de store stængler fraklippes. Citronssyre og rørsukker opløses i det kogende vand, derefter tilsættes vanille og stænger. Hyldeblomster og citron ligges lagvis i den varme sukkerlage. Dette tildækkes og trækker i 5-6 døgn, der skal røres i saften et par gange dagligt.
Herfter sies saften og hændes på atamonskyllede flasker.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar