søndag den 2. oktober 2016

Så blev det efterår

Med risiko for at gentage mig selv fra de seneste indlæg... Men det er weekend, jeg har glædet mig til den, for ugen har igen været travl. Travl, men god - så jeg klager ikke, bestemt ikke. Men jeg nyder weekenden i fulde drag, og at lørdag tilmed er velsignet med det skønneste sensommervejr trods kalenderen nu skriver 1.oktober gør om muligt bare det hele endnu skønnere.
Weekenden startede med en dejlig tur til Århus sammen med min mor, hvor vi hyggede os med tur i latinerkvarteret efterfulgt med spisning på Street Food i selskab med lillebror og Maja.
 
Lørdagen startede sammen med mormor. Jeg plukkede blomster i haven, og dernæst kørte vi til  kirkegården og satte blomster ved morfar. Efter god kaffe på biblioteket hentede vi Nimbus. Nimbus er navnet på en motorcykel, og ikke en hvilken som helst motorcykel, for min morfar kørte på Nimbus. Nimbus er også det navn naboens store grå kat bærer, og måske det er navnet, der har gjort mig så pjattet med den dumme kat, der dårligt værdiger mig et blik.
Da jeg hørte, at Nimbus manglede et nyt hjem, fik jeg heldigvis overtalt mine forældre til, at Nimbus nødvendigvis måtte bo hos dem. Så i dag flyttede Nimbus fra vores nabo og hjem til mine forældre. Pu-ha, han brød sig på ingen måde om køreturen i kattetransporten, og vi er stadig ikke kærester Nimbus og jeg, men jeg skal nok få skovlen under ham. Det var ikke dagen i dag til at fotografere ham, dertil var han for skræmt, men det kommer ... og jeg glæder mig allerede til at fotografere den store grå og buskede kat arrogante hankat, som jeg nok skal få overbevist om, at jeg er god nok.

 

 
Drengene tog med mormor og jeg på gården. Lige nu er det kastanjetid, og det store træ i haven er igen i år meget gavmild. Vi samlede en masse kastanjer, som nu er kommet med hjem, og jeg har flere ideer til, hvad de kan bruges til... kom tid kom tid kom tid.  
Sidste weekend syltede jeg rødbeder fra mine forældres køkkenhave, jeg er begejstret, min mor ligeledes, men min elskede bonusfar - aaarrrhhh, de var ikke, som hans mor lavede dem. Pokker stå i det, han skal få rødbeder, skal han, og uden kardemomme, nelliker, rødløg og anis - de skal blive sure, det skal de ... for sådan lavede mor Helga dem. Nu har jeg lånt mor Helgas rødbedekniv, og med den og en ny pose med rødbeder, har jeg endnu et skud i bøssen.
 



I stuen har jeg fået hængt endnu et billede op. Jeg har fået indrammet de to billeder, jeg købte på Formland messen, og den ene har nu fundet sin plads. Den anden roder jeg fortsat lidt rundt med, hvor jeg skal placere, men det skal nok komme til mig.


Selv om vejret fortsat arter sig ... så er det blevet efterår. Æblerne er modne, på min fortrappe står en kurv med de skønneste af slagsen fra frugthaven. Jeg har lovet mine forældre hjemmelavet æblekage, og så skal der også lavet chutney.





Passionsblomsten blomstrer fortsat i drivhuset, og de blå druer er modne og smager himmelsk.



Årets vel nok sidste brombær er plukket, men det har været et herligt brombærår.
Og så blev det søndag, en søndag hvor efteråret for alvor satte ind med blæst og regn.
Derfor blev det mest af alt til en indedag med venindebesøg, ild i brændeovnen, stearinlys, the på kanden og æblekage.
I skrivende stund sover Viktor på sofaen, han har hovedpine. Jeg krydser fingre for, at det bare er noget forbipasserende



Garnet er købt i fredags i Århus og ligeledes bogen med det fantastiske halstørklæde, som jeg bare må have lavet. Måske jeg får brug for hjælp af farmor til det projekt? Det tror jeg.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar