fredag den 29. juli 2016

ITALY dag 5 med læsning, krabbefiskeri og Loreto


Dagen startede "lige efter bogen" ... eller måske nærmere med bogen. Drengene sov længe, de var trætte efter at have kigget youtube indtil midnat, så vi lod dem sove. Med bogen under armen gik jeg en tur ud på molen, hvor jeg fandt et fint sted mellem sten og havskvulp. Med den skønneste udsigt og lyden af hav i ørene, blev det præcis så skønt at sidde netop der, som jeg havde forstillet mig. Jeg er bare ikke til liggestole, menneskemylder og ush ush musik i øregangen. Jeg skifter gerne liggestolen ud til fordel for knap så megen magelighed for at få ro og plads. Mens jeg sad der mellem stenene og læste, opdagede jeg, at der var et pænt stort leben omkring mig ... krabber der smuttede omkring på de våde sten. Så da jeg kom hjem, foreslog jeg drengene, at vi købte et fiskenet og gik på krabbejagt.



Og så bevægede vi os af sted - over bjergene trak skyerne sig sammen, og det begyndte at buldre i det fjerne. Vi var af den opfattelse, at skyerne sikkert ville drive væk, men efter en tid måtte vi sande, at det ikke ville ske. Så vi slap de to krabber, vi med as og mas havde fanget, fri.  Derefter aftalte vi, at vi ville køre en tur til Loreto.




Loreto er mest kendt for den fantastiske kirke, som troner på byens højeste punkt. Kirken dammer rammen om jomfru Marias hus, hvorfor stedet er et pilgrimsmål. Kirken besøges af mange også syge og handicappede, valfarter til stedet, for at besøge Marias hus. Jomfru Marias hus er stedet, hvor Maria blev født, og hvor Jesus voksede op og levede en stor del af sit liv. Historien fortæller, at huset blev flyttet fra Nazarat til Loreto i 1294, da muslimerne invaderede Palæstina. Engle besluttede at bringe huset i sikkerhed, så ved et mirakel løftede de huset og fløj det til Kroatien og sidenhen til Loreto. Huset blev dengang stillet på en rolig fredelig bakke i en laurbærlund. Huset er nu en del af kirken, og huset er omsluttet af marmor... det eneste der nu er muligt at se af huset, er den indvendige del, men dette er også en fin oplevelse. For mig er den støre oplevelse at se, hvordan katolikkerne påskønner stedet.


Da vi nåede kirken, var der en lang kø mod indgangen, da mange syge i kørestole skulle ind. Der var rigeligt at kigge på, forundres over og tale om. For drengene var det en særlig oplevelse, tror jeg, at se de syge blive transporteret af nonner rundt i kirken. Også munke fik vi at se.


Uden for kirken er fine street art kunstværker


Og vi fik tændt to lys i kirken. Et for min far og et for morfar




Efter besøget og oplevelserne i kirken, gik vi en tur rundt i de fine små gader, hvor religiøst nips sælges i overdådige mængder og varianter. Og kunne jeg fristes? - En anelse måske :)






Fra kirken og ned mod parkeringspladsen er der den mest fantastiske udsigt.







Ingen kommentarer:

Send en kommentar