onsdag den 12. november 2014

Lidt mere Berlin


At jeg er pjattet med Berlin, hersker der ingen tvivl om. Noget af det jeg holder så meget af ved Berlin, er de utallige udflugtsmål og seværdigheder, byen byder på. Jeg tror ikke, det er muligt, end ikke for en meget ivrig turist, at se alle seværdighederne.

De første mange gange vi besøgte Berlin, så vi udelukkende seværdighederne inde i Berlin,  og det er vi slet ikke færdige med endnu. Dog har vi, de seneste gange vi har været i Berlin, også søgt lidt ud af byen for at se andre ting.
I påsken besøgte vi Potsdam første gang, og i søndags vendte vi tilbage. Potsdam er rig på oplevelser, og er i sig selv et helt feriemål, hvor mange dage kunne bruges. 
Potsdam er hovedstaden i delstaten Brandenburg. Efter en lille times kørsel med S-eren ud af byen mod syd, når man til denne smukke smukke by.

I Potsdam besøgte vi denne gang det imponerende slot Sanssouci og parken omkring med thehuset, den botaniske have og de øvrige slotte.
 

Jeg tænker, at uanset årstiden må parken været betagende med dets utal af statuer, smukke haveanlæg, søer og ænder.
Betagende smuk var den i hvert fald i novembers klæder. 
 
 
Sanssouci var sommerslot for
Frederik Den Store (1712 - 1786)
 

Jeg ved kun ganske lidt om Frederik Den Store, men efter en smule læsning, står det mig klart, at han har været et meget interessant, vidende og talentfuldt menneske
Han studerede blandt andet musik, filosofi og fransk litteratur. Hele sit liv var Frederik den Store stærkt kulturinteresseret og forsøgte sig som både digter, historiker og komponist. Han har skrevet en del samtidshistoriske værker, fløjtesonater og (muligvis) marcher.

 
Fra 1733 var han gift med Elisabet Kristina af Braunschweig-Bevern; ægteskabet var barnløst.
Jeg tænker, at det sikkert ikke har været det store sus med Elisabeth Kristina. I hvert fald er Frederik Den Store begravet ved siden af Sanssouci med sine ni hunde, som alle har en stor gravsten, men der er ingen spor af dronningen.
 

 
Lørdag var vi på frugt- og grønt marked på Boxi
Det er altid en skøn oplevelse, at se de fine boder bugne af frugt og grøntsager - og hver eneste gang fristes jeg. Denne gang var det mest friske figner og dadler, der trak i mig. Men store smukke svampe og græskar fangede også min opmærksomhed. 
 

I gaderne omkring mine forældres lejlighed ligger hyggelige specialbutikker. I Kuchenliebe slap vi Viktor løs, så han kunne indkøbe honninger til morgenmaden.
 
 
Fra Wühlichstrasse

 

 
Fernsehturm i gråvejr  og en grå vespa
 
 
Fra Hakischer höfe
 
 
Clärchens Ballhaus og indgangen til den jødiske kirkegård
 

2 kommentarer:

  1. Å hvor du får udlængslen til at rykke i mig. Jeg kender slet ikke Berlin men alle dine skønne fortællinger får mig til at længes så stærkt efter at lære byen at kende.

    Så dejligt at se at I har haft nogle gode dage sammen, jeg tror I trængte!!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi har bestemt haft nogle skønne dage, og ja - jeg tror også, at det var hvad vi trængte til.
      Du MÅ til Berlin, kæreste Marina.
      Kærligst Kristina

      Slet