søndag den 24. august 2014

Doven søndag - med svipture i haven

Søndag er doven, eller også er det mig, der er doven - i hvilken rækkefølge det kommer, er egentlig sagen uvedkommende, jeg må bare konstatere, at det ikke meget, jeg har fået fra hånden i dag.
MEN vi hygger os, læser, ser tv, tænder stearinlys, drikker the, spiser grovboller...
Uden for skifter lyset - snart skinner solen og oplyser stuen, for et øjeblik efter at ligge det hele hen i mørke, fordi endnu en byge har fundet vej hjulpet godt af sted af den ihærdig insisterende blæst. 
Bygerne med mange dråber gør på et øjeblik alt vådt, tåbeligt - at tro strikketrøjerne kunne hænge til tørre på tørresnoren i dag. Jeg priser mig lykkelig for, at jeg ikke er tvunget til at være derude i regn og blæst, men kan kravle i hi i tørvejr. Havde det ikke været for Arthur, havde jeg siddet under tæppet hele dagen.
Arthur har det svært med disse indedage, så mellem bygerne blev der indlagt små ærinder i haven.
 


Vi har plukket grønne tomater, så vi kan lave grøn tomatmarmelade.
 

Grøn tomatmarmelade

1 kg grønne tomater
500 g lyst rørsukker
1 dl æbleeddike
 4 stænger kanel
 2 stænger vanilje
Evt. 2-3 hele stjerneanis
Geleringspulver eller melatin


Tilberedning
Vask og skær tomaterne i kvarte stykker. Læg dem i en gryde med sukker, æbleeddike, kanel, vaniljestænger og evt. stjerneanis.
Lad tomaterne simre i en halv time. Rør i dem undervejs. Tag kanel, anis og vaniljestænger op, og blend marmeladen, indtil du får en homogen masse med bevarede kerner. Kom nu geleringspulver i. Hæld marmeladen på Atamonskyllede glas, og læg anis, kanel- og vaniljestænger ved.


Vi har været ved genboen og hente opskrift til chilichutney
Vi har plukket krydderurter
 

 
Og sandelig om det ikke lykkedes os at lokke/presse Viktor med ud - for ham er det nemlig intet problem at sidde inde og hygge sig hele dagen... ja, i flere dage hvis regnen ikke skulle høre op.
Nå, men med ud kom han, og Viktor plukkede modne tomater, basilikum, peberfrugt og chili - til vores chilichutney.





Og en af bedstemors kæmpe geoginer kom i en skål og pynter nu så fint på værelset
Sikke rigdomme naturen byder på - året rundt, men ikke mindst netop nu!

2 kommentarer:

  1. Sikke en skøn, doven søndag ♥.
    Sådan en vil jeg også have.
    Vores var hektisk, synes jeg. Men jeg tror jeg vil reservere næste søndag til at være helt doven :-).

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan varmt anbefales - men, det kan være stærk vanedannende :)
      Kh. Kristina

      Slet