mandag den 21. juli 2014

Den lille biavler del 3

Så kom endelig dagen, hvor vi skulle besøge Kurt og hente vores bifamilie og -stade.
Kurt lærte os en hel hel masse om, hvordan vi skal passe vores nye bifamilie.
Jeg har taget billeder, skrevet på blok, skrevet mig bag øret osv..., men det er en større videnskab, så der er i hvert fald meget,  jeg skal i gang med at lære for at kunne hjælpe Viktor.
 

Først var vi en tur i Kurts have og se at stade magen til det, vi skulle have med hjem.
Vildt spændende og fascinerende at se de mange tavler med bier og produktionen i stadet.
 





Dernæst med en tur på marken efter vores stade og for at kigge til andre af Kurts stader.



Og i morgen er vi vist nødt til at skaffe os endnu en bidragt, for Arthur har også rigtig meget lyst til det med bierne.



Det sorte fine bistade er nu i vores baghave. I morgen skal flyvesprækken lukkes op, så bierne kan komme ud. Vi skal have gang i vores røgmaskine, og vi skal have kigget om alt nede i stadet er, som det skal være. Så skal vi have lavet spande med vand, så bierne har væske ... Vi får travlt, men hvor er det hele spændende.
Kurt er en fantastisk hjælpsom og tålmodig biavler, som investerede 4 timer på vores besøg. Fire timer hvor han gavmildt og gæstfrit delte ud af sin viden.
Jeg tænker, at Kurt får os i røret en del gange her i starten. Men det her er spændende, og drengene og jeg er rigtig godt i gang med at blive sådan rigtige biavlere.

2 kommentarer:

  1. Hvor er det spændende! Min erfaring er også, at de "gamle" biavlere gerne vil dele ud af deres viden og passion.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Anne ... Jeg er næsten "høj", for jeg synes simpelthen, at det er SÅ fantastisk. Kurt, fortalte faktisk, at biavlere var alle gode mennesker, som gerne delte viden o erfaringer med hinanden. Viktor lovede Kurt, at blive en dygtig og hjælpsom biavler :) Kurt levede i hvert fald selv op til at være en fantastisk biavler.
      Anne, nu skal jeg ud og tage skumgummi af - og åbne for flyvesprækken - spændende :)
      Rigtig dejlig dag til dig. Og måske du ind i mellem får lidt spørgsmål herfra:)
      Kh. Kristina

      Slet