søndag den 6. april 2014

The book thief, hornvioler, geranier og en sovseskål

Elevplaner, der skulle skrives, har hængt som en tung sky over weekenden.
Heldigvis tog jeg mig sammen, stod relativt tidligt op og gik i gang, så det meste af eftermiddagen var min egen, da drengene havde indlogeret sig hos kusine Dagmar.
Jeg har været en tur på planteskolen, hvor jeg har købt hornvioler til en krukke i baghaven.
 


På planteskolen har de nu også fået duftgeranier, dem er jeg ret pjattet med, så nu har jeg købt tre forskellige, der skal hænge i mit nye drivhus.
 
 
Pia, som er en af de super dygtige piger i Bloom K, har lovet at kreere nogle skønne planthangers a'la denne, som hænger på vores badeværelse.
 

Og så har jeg været i haven. Jeg stor nyder alle de fine anemoner, der nu danner et hvidt tæppe i vores lille skov. Jeg gravede for nogle år siden lidt anemoner op på en af de gårde jeg kom på, da jeg var barn i barndomslandet - utroligt som de har fået fat og spredt sig. Jeg har plukket endnu en buket, og sat dem i mågevasen, ved siden af min nyindkøbte musselmalede sovseskål.

 


Og så har jeg set den mest vidunderlige film - The book thief.
 
Filmen handler om Liesel.
Som lille pige, sendes hun væk for at bo hos en plejefamilie under Anden Verdenskrig i Tyskland. Hendes nye forældre viser sig at være både rare og lærte mennesker, og med deres hjælp og støtte lærer Liesel at læse.
Samtidig får hun en ny ven i den jødiske unge mand Max, der er flygtet fra nazisterne og nu holdes skjult i familiens kælder. 
For de to venner bliver bøgernes ubegrænsede fantasiverden snart deres eneste flugt fra de turbulente og dybt tragiske begivenheder, der sker rundt om dem - og Liesel formår via litteraturen, at holde liv og bevare håbet i Max.
Jeg elsker Berlin, og er meget optaget af Berlins historie. Derfor har jeg også set mange film om Anden Verdenskrig, men denne adskiller sig og udemærker sig ved at have en noget anderledes fortællerstemme i form af selveste døden. Yderligere viser den på fineste vis menneskelige relationer, og at ikke alt er, som det umiddelbart ser ud på overfladen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar