mandag den 24. marts 2014

Weekendtur i Berlin

Min mor og jeg har været på en forlænget weekend i skønne Berlin. Det er ikke mange billeder jeg har fået taget på vores tur, men kameraet blev alligevel fikset frem, da vi på Kreuzberg passerede en gammel smuk kirkegård. Foråret er lidt længere fremme i Berlin, så overalt spirede og piplede det - kirsebærtræer og magnolier stod i fuld flor - selv bøgehækken var på spring.
Kirkegården blev stadig brugt, men var meget forfalden, sådan på den rigtige måde. Gamle smukke gravsten, gravkamre og smukke stenskulpturer udgjorde tilsammen en fantastisk kulisse.
 



Trods mange besøg i Berlin er Kreuzberg et af de områder, jeg ikke færdes så hjemmevant i - så min mor viste mig omkring i kvarteret med skønne antikvitetsforretninger og orientalskeforretninger.


Lørdag var vi også på marked og på en lang gåtur på Friedrichsstrasse.





I går, søndag - havde jeg desværre glemt hukommelseskortet til kameraet i computeren, måske det alligevel var ganske godt, således at jeg ikke oplevede Neues museum gennem kameralinsen men med egne øjne. Neues museum åbnede for publikum i 2009 efter den i 70 år havde stået som en ruin på museumsinsel. I 2003 begyndte berlinerne restaureringen af den gamle museumsbygning - mageløst smukt er resultatet, hvor det gamle museum er tilført morderne arkitekttur.
Man har, de steder det har været muligt, bevaret de gamle lofter, klinke- og mosaikgulve, smukke vægmalerier og stuk... - og dernæst har man tilføjet nye detaljer og derved skabt en sammenhæng, som ord ikke kan beskrive - det er så smukt, at det er svært at tage ind og blive færdig med. 
Når vi skal derned igen i påsken, må Allan, altså trækkes med på museumsbesøg, ikke for at se udstillingen, men udelukkende for at se de smukke sale. Udstillingen på Neues med de egyptiske samlinger siger mig måske ikke så meget, og faktisk ved jeg kun ganske lidt om de egyptiske guder og skikkelser - dog rummer museet en fantastisk smuk attraktion nemlig den egyptiske prinsesse, Nefertiti. Hun alene og museets fantastiske arkitekttur er mange besøg værd.




Efter Neues museum tog vi til botaniskhave - netop nu blomstrer kamelieplanterne, så også i botaniskhave ventede smukke oplevelser.
 


Og ellers har vi hygget os med markeder, boghandlere, kaffebarer ... Berlin er en ganske vidunderlig by - som det faktisk er ved at være alt alt for længe siden, jeg sidst har besøgt - mmmeeennn så er det jo godt, at jeg vender tilbage sammen med resten af familien allerede i påsken.  


Ingen kommentarer:

Send en kommentar