onsdag den 5. marts 2014

Hverdagsmagien

Da kartoflerne var skrællet og sat i ovnen, tog jeg regnfrakke og gummistøvler på.
I dagens sidste lyse time gik jeg ud af landevejen. Vi har bosat os i en lille landsby, hvor der ikke er langt til byskiltet, og på den anden side af det, er der marker, skove - den skønneste natur.
I vintermånederne går jeg lidt i hi, og er ikke så god til at bevæge mig ud i naturen omkring os, men når lyset og foråret kommer, ved jeg, at vi bor lige midt i paradis, og så må jeg ud.
 

Mens jeg gik, betragtede jeg hvorledes, solen gik ned bag skoven - fantastisk syn. Store formationer af sorte stære fløj rundt og skrattede. Stærene var insisterende larmende, men blev dog overdøvet af en arbejdsom lokal landmand i traktor, som i dagens sidste lyse time var i gang med at vende den sorte vintermuld med harven. Jeg havde helt glemt, hvor vidunderlig dejligt det dufter.
 
I skovbunden vrimlede det med vintergækker ... tror nogen på et tidspunkt har henkastet haveaffald, for jeg synes, at jeg år tilbage kan erindre, at en stor bunke haveaffald lå på stedet, hvor vintergækkerne de seneste år har bredt sig, og nu med tiden er blevet til et fint hvidt nikkende tæppe.
 

Jeg ved det, de er smukkere ude i naturen og holder også længere der... Men alligevel tillod jeg mig selv grådigt at plukke en stor sprød buket forår. Så fine de er de vintergækker. Fyldt med hverdagsglæde over foråret er på vej, over vintergækker, over vindens kølige bid i kinderne og med duften af nyvendt sort muld i næseborene vente jeg hjem til færdigbagte kartofler.
Der er så meget at glædes over, det minder jeg lige mig selv om i dag, hvor det er dagen før dagen min bedste skal på sygehuset og have svar på de prøver og scanninger, der blev fortaget i sidste uge.



11 kommentarer:

  1. Jeg krydser fingre og tænker på dig og Bedste i morgen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kæreste Pia - tak... dine tanker gjorde godt. Bedste har det godt, "alt" ser fint ud - 3 polypper er nu fjernet og skal undersøges, men prøverne fra sidste uge er fine.... Jeg er ånder lettet op og trækker vejret normalt igen :)

      Slet
    2. Dejligt at hører. Var lidt bekymret for dig.

      Slet
  2. Dejligt at det ser lysere ud med bedsteolde. Er det også Dortealiljer du er faldet over? (Syntes det ligner dem, men er dog ikke helt sikker på navnet)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er så skønt Rikke. Venter svar på de sidste prøver, men der er lys. - Og du har ret, de hedder Dorthealiljer. De er så smukke

      Slet
  3. X'er for Bedste - og tak for sprød forårshilsen på bloggen :) Ved nogen mon hvad de vintergækker, der ligner normale vintergækker, men som har et tykt fuldt skørt hvis man kigger nedefra og op i kronen, hedder??

    SvarSlet
  4. Nu ser jeg, at Bedste er alright. Det er godt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, bedste er heldigvis ved godt mod og har det godt - det er SÅ dejligt! Tusinde tak for din hilsen
      Tænker om vintergækken du omtaler mon er en dobbelt vintergække??? Kh. Kristina

      Slet
  5. Ja! tak Kristina :-D har billedgooglet "dobbelt vintergæk" og der er jo den - sådan nogle har jeg aldrig set før.

    SvarSlet