tirsdag den 8. januar 2013

Jordskokker - herlig spise

Med udsigt til lange arbejdsdage i den sidste halvdel af ugen - skyndte jeg mig fra skolen, da min sidste time var endt. Jeg hentede drengene, og sammen kørte vi på landet efter kartofler, løg og nyopgravede jordskokker. Jordskokker er skøn spise...
For år tilbage havde vi dem i store mængder i haven, men de er desværre udryddet... - det skulle ellers være næsten umuligt at komme jordskokker til livs, for når de først har fået fat, breder de sig helt vildt, men borte har taget dem.
 
Drengene og jeg havde en hyggelig eftermiddag og lavede en velsmagende jordskokkesuppe. Hyggeligt at hente stortset alle ingredienserne i gårdbutikken. Til suppen fik vi persille, bacon, cremefraice og flûtes.
 

Jordskokkesuppe

ca. 400 g. skrællede jordskokker
ca. 300 g. skrællede kartofler (vi brugte aspargeskartofler)
1 stort løg
2 hønsebouillonterninger
6 dl. vand
3 dl. fløde
tørrede chiliflager
revet muskatnød
citronsaft fra 1 citron
salt
peber
 
Cremefraice med drys af chiliflager
Persille
Bacontern
Flûte
 
Skær løg, jordskokker og kartofler i mindre stykker og svits det i olivenolie
Tilsæt derefter hønsebouillonterningerne og vand.
Lad dette simre i ca. 15-20 min.
Derefter tilsættes revet muskatnød, og tørrede chiliflager (kun ganske lidt)
Tilsæt fløde og citon - og lad det koge ind i ca. 10 min.
 
Når grøntsagerne er kogt møre, blendes suppen og smages til med salt og peber - jeg tilsatte en smule madkulør så suppen blev svagt lysebrun, men det er jo en smagssag.
 

Velbekomme

 
 
 
 
 
 
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar