tirsdag den 25. december 2012

Juleglæde

Efter en fortravlet for- og delvis eftermiddag var julebordet dækket og det meste af julemiddagen tilberedt. Så traditionen tro tog vi på kirkegården, hvor min kære søster og jeg tænte lys for vores far og bedstefar. I skumringen nød vi synet af den oplyste kirke, duggen drev ned ad vinduerne og "Et barn er født i Betlehem" tonede ud over kirkegården, hvor de fleste gravsteder var oplyst af gravlys.
Efter vi havde tændt vores lys for vores mennesker, kørte vi til "min kirke" - jeg er gammel korsanger, og har i 15 år sunget i Skt. Johannes kirkens kor juleaften , så selvom stemmen i øjeblikket ikke er så trænet, at jeg synes den kan berettige sig til en balkonplads i koret, nyder jeg alligevel at stemme i sammen med den øvrige menighed. At præsten så glemte en af mine absolutte favoritter "Julen har bragt" er en anden snak... Tænk, den arme præst overså simpelthen næstsidste salme, gik direkte til sidste salme, bad menigheden rejse sig op, da vi nu skulle synge den sidste samle. Stakkels præst, menigheden rejste sig ikke, koret panikkede en smule, det så jeg i hvert fald - og jeg tænker, at Bjarne (organisten) fik vældig vældig travl med at indstille piberne på orglet til "Dejlig er Jorden". Mig (store torsk - i et forsøg på at være frelsende engel) ilede op til præsten foran fuld kirke (og den er stor) og gjorde opmærksom på fejlen, han blev helt paf ... hvortil jeg sagde; "du er tilgivet" ... - det er han formegentlig alligevel, og måske ikke lige mig der skulle vurdere det :), men jeg holder meget af den salme. Nå men, julen blev sunget ind på allersmukkeste vis i kirken af mit gamle kor. Umiddelbart før vi rejste os fra kirken, kom præsten ned til mig, han kunne stadig ikke forstå, hvor i fejen bestod, og var helt forvirret... jeg forklarede ham (som gammel korsanger) hvorledes han skulle have skruet anden halvdel af julegudstjensten sammen :) I prædiken havde han fortalt, at han i år skulle fejre juleaften med sin gamle farmor på 97, jeg tænker, at han nok ville skynde sig hjem til hende, og derfor afkortede julegudstjenesten. Men jeg tænker også, at han til næste år har helt styr på af der efter korets motet synges "Julen har bragt" - og dernæst velsignelsen - måske man skulle slå sig ned som præst?


 
 
Hjemme igen... hvor mine drenge havde tændt faklerne uden for huset, og Allan havde lavet bål i vores bålfad foran huset, smukt! Samtlige stager var fyldt med stearinlys, og julemaden var næsten klar. Min søde lillebror var ankommet, mor og Birger var kørt efter min mormor og morfar.
 
And med svedsker, flæskesteg, hvide-, brune- og franske kartofler, vanillekogte æbler med ribsgele, hjemmelavet rødkål, waldorfsalat, brun sauce og hjemmesyltede rødbeder, asier og grønne tomater - sikke et måltid.
 
 



Efter ris a'la mande, blev juletræet tændt af familiens ældste og yngste min dejlige mormor sammen med Arthur og Viktor. Vores meget grimme og ikke harmoniske juletræ var næsten smukt i mørket, hvor alle mine smukke gamle julekugler og bedstes pynt strålede. Desværre kom min bedste ikke på besøg d.23.dec. og spiste risengrød og klippede Jakobsstiger, så Jakobsstigerne måtte vi i år undvære, da snestorm have gjort vejene herud ufremkommelige.



Og endelig ... Arthur og Viktor havde virkelig været tålmodige, skulle der danses og synges... Det blev først til rigtig mange sange - Sikke mange klokken slår, Højt fra træets grønne top, På loftet, Bjældeklang - og vores absolutte must nemlig "Og ræven rask over isen" - Dernæst salmerne og tilslut en løbetur rundt i hele huset med Arthur som vejviser.



Og så til alle julegaverne som blev pakket op (næsten) en efter en i alle påsyn - Sikke en dejlig aften... - og de skønneste gaver alt fra praktisk, til luksus til ren overflod.
I sofaen sad min elskede morfar og hyggede sig med Morgenthalers 2000 sjoveste (-og mest sjofle) vittighedstegninger.
Sikke en dejlig juleaften!

I dag har vi været til julefrokost ved mine forældre sammen med min mors familie. En dejlig dag -med gåtur, mad i lange baner, snak, spil, legobygning og hyggelig snak. Min mor havde dækket bordet med de fine juleassietter -  jeg fik ræven, og min søster katten.


I morgen kommer min fars familie til julefrokost her i huset - så nu er bordet dækket og klar til at 15 mand rykker ind.
Håber, I nyder juledagen med jeres kære. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar