søndag den 9. december 2012

"Kvalmende" insisterende julehygge

Det er ikke meget jeg får skrevet på bloggen i denne tid. Dagene tager den ene efter den anden med arbejde, gøremål, julearrangementer... kalenderlyset er brændt ned til og med d.9. dec. og alt for lidt julehygge har spredt sig i vores hjem. Derfor havde jeg mange planer for alt det, der skulle indhentes i denne weekend, og ja... - så bliver jeg syg! Alligevel har jeg med kvalme og mavekneb insisterende lusket rundt og nusset lidt.
Allan har været på loftet, hvor den første af julekasserne er fundet frem. Den kasse gemmer på flere af mine skatte.
 
Skovnissen er en af dem. Nu er den flyttet ind under granen i vindueskarmen. Egentlig er jeg ikke så begejstret for nisser, men denne er jeg helt pjattet med. Jeg har fået den foræret af Margit, som for en del år siden købte den på Steiner skolens julemarked. Margit har bundet det lille halstørklæde om skovnissens hals. Jeg kan huske, at jeg fik den foræret af hende med ordene "den stod der og ventede på dig" ...  det synes jeg, er så fint.  
Den fine hvide skål har jeg arvet efter min far. Han var en samler, det er sikkert fra ham, jeg har det. Denne skål ønskede han sig i 11-års fødselsdagsgave af mine bedsteforældre. Mærkværdig gaveønske for en dreng på 11 år tænker jeg, men hvor er jeg glad for, at det var denne ting, han ønskede sig. Nu er den vasket af, og fundet frem fra gemmerne - kun i julen får den lov at stå sådan rigtig fremme, da jeg er så bange for, at den skal gå i stykker.
Viktor og Arthur har været ude i sneen. En fin snemand med lys i armene byder nu velkommen.
Min smukke hvide amaryllis er sprunget ud... tænk så meget skønhed samlet i en brun knold - hvilket lille under.
På bordet pryder en smuk julebuket, som jeg har fået foræret af Karen. Hun har den fineste blomsterforretning, Bloom K i Herning. Hvor er hun sød at forære mig denne, og lige bundet som jeg holder allermest af det. Hvidt, grønt, rent, enkelt og tilpas vildt - tak søde Karen!
 
 



1 kommentar:

  1. Enig med nisser. Men de kan være noget så skønne når de er strikket af ens gamle mor, eller ens skønne svigermor. Så nyder jeg den hygge de spreder i juletiden.

    SvarSlet