lørdag den 3. august 2013

Småland 2 - gøremål

Når jeg tænker tilbage på mine sommerferier, da jeg var barn, står de to ferier, jeg tilbragte med min mormor og morfar i Norge og Sverige skarpt i hukommelsen. Det var fantastiske ferier, hvor vi kørte fra sted til sted i deres gamle Datsun og slog det blå telt op, på de steder vi fandt var hyggelige på vores vej. Det bragte os vidt omkring - til en campingplads nær en gammel kirkegård, til en borgruin, til fossende floder og til storslåede udsigter med bjerge. Og til en elv, hvor vi fandt sølvsten. 
Også ferierne på Mors med min bedstemor i hendes lille hus med køkkenhave, jordbærbede og bærbuske husker jeg med glæde - og den sommer min lillebror var spæd og vi tog i sommerhus i Gl. Skagen min mor, far, søskende og bedstemor. Jeg husker de ferier som noget trygt og rart, fordi de var fyldt med og af mine bedsteforældres omsluttende nærvær.
Min mands ferieminder går tilbage til utallige ture i den norske natur sammen med hans mor, far og storebror - hvor de fiskede, roede, vandrede og lavede skattejagter. 
 
Vores drenge tilbringer meget tid sammen med deres bedsteforældre - heldigvis! Jeg håber, at de ligesom jeg, vil huske tilbage på ferierne sammen med deres bedsteforældre med ligeså stor glæde, som jeg gør det. Og at vi formår, at fylde deres somre med ferieminder om nærvær, ro, lyde, dufte og oplevelser.
I hvert fald håber jeg, at vi i den Smålandske ødegård med farfar og farmor og i omgivelserne der, har givet drengene en anderledes ferieoplevelse - hvor fiskeri, natur og simpel livsstil har været i højsædet. 


Det var været en skøn ferie, hvor vi i høj grad har nydt naturen og udelivet.
Vi har bagt mange snobrød og boller over bålet. Og de smager ikke mindre godt, når solen skinner, myggene stikker, hestene vrinsker og der er hjemmelavet solbærsyltetøj til.





Der er meget der er anderledes på en primitiv ødegård...
 
Enten var det udedasset, naturen eller indetoilettet - sidstnævnte kun i nødstilfælde, da spanden hurtig bliver fyldt. En udfordring drengene tog i noget stivere arm end jeg, der ved tømning blev slået bagud af dansen.


 
Drengene har lavet buer og pile sammen med far og farfar...
 
 


Og har plukket og rengjort bær sammen med farmor og jeg

 


I skovene omkring vores ødegård vrimlede det med blåbær... og med bærplukkeren og effektive hænder fik vi snart kurven fyldt af de smukke velsmagende blå bær.


Vi fik også plukket solbær ved ødegården. Så der var meget arbejde med at få alle bærrene rengjorte.



Arthur plukkede grankviste til bålet, da han syntes det duftede så dejligt, når de blev brændt af på bålet. 
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar