søndag den 15. september 2013

Og det var søndag...


Det har været en helt i gennem dejlig søndag.
Mine søskende, Cecilie og bedstemor har været på besøg. Bedste har bagt blondekager og lavet bondepige med slør (gammeldags æblekage).
Drengene har været med mine søskende på svampetur. Cecilie og jeg har været i køkkenet, hvor vi har lavet pickles, syltet de krasbørstlige chilier og puttet drueagurkerne i lage.  
 
 
 
Naturen bugner af grøntsager, frugter, bær, nødder og svampe.
 

Og i dag var min lillebror med på svampetur. Han er rigtig god til det med svampe, og det lykkedes at samle så "mange" svampe, at vi kunne lave en rigtig fin svampesauce til vores aftensmad.



En sød lille frø
 



Og hyldebærrene er snart klar til at komme på flaske


 
 
Naturen er den største mester... når det gælder farvesammensætninger




 
 
 
På havebordet trækker nu de grønne drueagurker i saltlage. Græskarene er klar til at blive syltet med vanilje...  Og så har jeg sammen med Cecilie lavet pickles med rødløg, blomkål, persillerødder, græskar, peberfrugt, gulerødder i orange, lille og gul. Jeg tror, det er blevet rigtig godt, spørgsmålet er bare, om vi har fået lavet for lidt.
 



Chilierne er også kommet på glas. De sydede og boblede i gryden i flere timer...
Vi tilsatte lidt af hvert... friske hvidløg og frisk ingefær fra markedet ved Årstiderne... lidt mynte fra haven ... solmodne tomater fra gårdbutikken. Yderligere kom der en del brun farin i gryden, bare lige for at søde lidt.
Vores boblende gryde blev virkelig krasbørstig, og jeg skal have den på lang afstand af tomatmarmeladen, da de kan minde om hinanden, og bestemt ikke ville være rare at komme til at forveksle... et lille sip af chilien kan få svedperlerne til at springe...  
Det er det rene krudt på glas, men vi føler os mere end overbeviste om, at vi her har fat i noget, som bliver et hit i vores supper eller gryderetter, i små mænger vel at mærke.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar